مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

سرفه مکانیسمی است که بدن به وسیله‌ی آن قادر خواهد بود ذرات ناخواسته‌ای که وارد گلو و ریه‌ها می‌شوند را به بیرون دفع کند.
بعضی از افراد در طول روز حالشان خوب است اما به محض آنکه در شب دراز می‌کشند، دچار احساس غیر معمولی در گلو شده که به شکلی از سرفه منتهی می‌شود. این امر ممکن است ناشی از دلایل ذیل باشد:

علل بروز سرفه در شب

آسم

این وضعیت پزشکی اغلب علت سرفه‌ای است که تنها در شب خود را نشان می‌دهد. سرفه، خصوصاً در شب، علامت هشدار دهنده‌ای از وجود آسم می‌باشد. التهاب راه‌های هوایی مشخصه‌ی وجود آسم است.

سینوزیت

سینوزیت عفونت ویروسی یا باکتریایی است که موجب تورم سینوس‌ها می‌شود. اکثر افرادی که از عفونت سینوس رنج می‌برند اغلب در شب سرفه می‌کنند. سینوزیت موجب تحریک گلو شده که منجر به سرفه می‌شود.

داروهای تجویزی

مصرف برخی داروها می‌تواند عوارض جانبی ناخوشایندی را بوجود آورد که سرفه در شب را شامل می‌شود. داروهای مهار کننده‌ی آنزیم مبدل آنژیوتانسین و یا ACE که برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا تجویز می‌شوند به ایجاد سرفه‌ی خشک در شب شناخته شده‌اند. کاهش دادن میزان دارو می‌تواند در تسکین سرفه مفید باشد.

کشیدن سیگار

عادت کشیدن سیگار یکی از دلایل اصلی سرفه‌ی شبانه در بسیاری افراد است. سالهای زیاد از سیگار کشیدن، بدن را به افزایش تولید مخاط برمی‌انگیزد. این تولید بیش از حد مخاط همراه با تجمع ذرات سمی منجر به سرفه‌ی مکرری شده که معمولاً در طول شب بدتر می‌شود.

عفونت‌های ویروسی

عفونتهای ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزای فصلی که دستگاه تنفسی فوقانی را تحت تأثیر قرار می‌دهند نیز می‌توانند موجب بروز سرفه‌ی شبیه به پارس در بزرگسالان به هنگام شب شوند. مشخصه‌های دیگر این بیماری‌ها علاوه بر سرفه در شب، معمولاً گلو درد، تب و بدن درد را شامل می‌شوند. حتی پس از آنکه عفونت ویروسی مرتبط با سرماخوردگی از بین رفت، فرد ممکن است به تجربه‌ی سرفه‌ی خشک که در طول شب شدیدتر می‌شود، ادامه داده و ممکن است برای چند هفته این سرفه باقی بماند.

مشکلات قلبی

سرفه در شب همچنین می‌تواند نشان دهنده‌ی این موضوع باشد که قلب به درستی کار نمی‌کند. به طور دقیق، ممکن است نشان دهنده‌ی وجود نارسایی احتقانی قلب (CHF) باشد. افراد مبتلا به CHF از تولید موکوس منجر به سرفه رنج می‌برند. مخاطی که به همراه سرفه در طول مشکلات قلبی بالا آورده می‌شود به رنگ صورتی است. علاوه بر بالا آوردن مخاط همراه با سرفه، بیمار ممکن است از مشکل تنفسی و تپش قلب شکایت داشته باشد.

عفونت ریه

عفونت‌های ریه که برونشیت یا پنومونی را شامل می‌شوند نیز مسئول ایجاد سرفه در شب می‌باشند. برونشیت، یک عفونت ویروسی است که به طور معمول تورم برونش یا نایژه‌ها یعنی لوله‌هایی که موجب انتقال هوا به درون و بیرون ریه‌ها یا شش‌ها می‌شوند را به همراه دارد. این التهاب موجب تنگ شدن راه‌های هوایی شده و تنفس درست و راحت را مشکل می‌سازد. وقوع سرفه‌ی خشک و یا سرفه‌ی خلط دار به میزانی که عفونت، دستگاه تنفسی را تحت تأثیر قرار داده باشد، بستگی خواهد داشت. در صورتی که سکنی گزیدن پس مانده‌های ویروس محدود به دستگاه تنفس تحتانی باشد، سرفه‌ی خشک مداوم به احتمال زیاد پیامد آن خواهد بود. تداوم سرفه‌ی خلط دار به مدت حداقل یک دوره‌ی 3 ماهه حاکی از برونشیت مزمن می‌باشد. افراد مبتلا به بیماری‌های بینابینی ریه و دیگر عوارضی مانند فیبروز ریوی ایدیوپاتیک، برونشکتازی و سل نیز به هنگام شب بی وقفه سرفه می‌کنند.

بیماری ریفلاکس اسید معده به مری (GERD)

سرفه شدید در شب همچنین به بیماری رفلکس یا بازگشت اسید معده که در آن اسید معده به سمت عقب حرکت کرده و به لوله‌ی عبور غذا یا مری و گلو می‌رسد نسبت داده می‌شود. این امر به دلیل ناتوانی لوله‌ی عبور غذا در بسته شدن صحیح، رخ می‌دهد. این برگشت غیر طبیعی اسید معده موجب بروز احساس سوزش در قفسه‌ی سینه و سرفه‌ی خلط دار و یا خشک می‌شود. سرفه‌ی ناشی از بازگشت اسید معده ممکن است بلافاصله پس از صرف یک وعده‌ی غذایی سنگین شروع شود. در برخی موارد، اسید معده که به گلو راه یافته است ممکن است به ریه‌ها دسترسی یابد. بنابراین عمل سرفه مرتبط با بازگشت اسید معده مکانیسم بدن به منظور از بین بردن اسید خورنده‌ی به دام افتاده در ریه‌ها است.

وضعیت نامناسب خوابیدن

استفاده نکردن از بالش به هنگام خواب در شب می‌تواند همچنین موجب شود اسیدهای معده به داخل مری (لوله‌ی عبور غذا) تراوش کرده و موجب تجمع مخاط در گلو ‌شود. این امر ممکن است در نهایت موجب سرفه‌ی فرد در شب گردد. بنابراین، به هنگام دراز کشیدن، حتماً از بالش استفاده کنید، به این دلیل که به بالا نگاه داشتن سر کمک کرده و احتمال بازگشت اسید معده را کاهش می‌دهد. همچنین خوابیدن بلافاصله پس از صرف ناهار یا شام می‌تواند موجب بروز علائم بازگشت اسید معده شود. بنابراین پیش از دراز کشیدن، اطمینان حاصل کنید که فاصله‌ای دست کم 2 ساعته پس از صرف وعده‌های غذایی را حفظ می‌کنید.

ترشح پشت بینی

مشکلات تنفسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، و عفونت سینوس به طور معمول با ترشحات پشت بینی همراه می‌باشند، ترشح پشت بینی وضعیتی که در آن ترشح زیاد و غیر طبیعی مخاط در مجاری بینی (سوراخهای بینی) وجود دارد که در نهایت به سمت گلو حرکت می‌کند. تشکیل مخاط بیش از حد احساس وجود توده‌ای در گلو را ایجاد می‌کند. افرادی که دچار ترشحات پشت بینی شده‌اند به طور مکرر به خصوص در شب سرفه می‌کنند که این کار در واقع به زدودن مخاط و صاف و پاک شدن گلو کمک می‌کند.

واکنش آلرژیک

قرار گرفتن در معرض مواد آلرژی زا، که می‌تواند ذراتی مانند گرد و غبار و موی حیوانات خانگی منتقل شده توسط هوا در طول شب باشد، نیز ممکن است منجر به بروز حملات ناگهانی سرفه‌ شود. سیستم ایمنی بدن آلرژن‌ها یا مواد حساسیت زا را به عنوان مواد مضر در نظر گرفته و در نتیجه هنگامی که استنشاق می‌شوند، دستگاه تنفس را تحریک می‌سازند. این تحریک موجب تجمع مخاط در دستگاه تنفس می‌شود. به منظور خلاصی از این مخاط تشکیل شده، فرد ممکن است به طور موقت بشدت سرفه نماید. غیر از سرفه‌ی شدید، تماس با مواد حساسیت زا همچنین می‌تواند موجب آمدن آب از چشم و خارش و گرفتگی بینی شود.
مصرف مواد غذایی در شب که نسبت به آنها حساسیت دارید نیز می‌تواند موجب سرفه‌ی مداوم شود. به عنوان مثال، بسیاری از افراد عادت دارند که پیش از رفتن به رختخواب شیر بنوشند. اما در صورتی که این افراد نسبت به محصولات لبنی آلرژی داشته باشند، ممکن است در طول شب دچار سرفه‌ی مداوم گردند.

رژیم غذایی کم آهن

هنگامی که رژیم غذایی از آهن کمی برخوردار باشد، واضح است که فرد دیر یا زود دچار کمبود این ماده‌ی معدنی غذایی خواهد شد. افرادی که مبتلا به فقر آهن می‌باشند، اغلب از گلو دردی شکوه می‌کنند که در نهایت موجب بروز سرفه‌ی شدید می‌شود. افزایش مصرف آهن غذایی تحریک در گلو را کاهش داده و متعاقب آن سرفه کاهش خواهد یافت.
حال که از برخی علل سرفه در شب اطلاع یافتید می‌توانید با اتخاذ اقدامات درمانی، آن را تحت کنترل درآورید، برخی از این اقدامات درمانی را در مقاله‌ای تحت عنوان «راه‌های درمانی سرفه در شب» به تفصیل توضیح داده‌ایم.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.